Turne til Praha

St. Nicholas

St. Nicholas

For to år siden reiste Aust-Agder kammerorkester sammen med Fjære kammerkor og Holt kantori til Nord-Italia. Den turen ble så vellykket, både musikalsk og sosialt, at det ble bestemt å arrangere en reise igjen i år. I månedsskiftet september-oktober gikk derfor turen til Praha, en av de aller største av Europas kulturbyer.

Med i bagasjen var først og fremst barokkmusikk, blant annet av den dansk-tyske komponisten Dietrich Buxtehude, men også Bach og Händel, og, siden turen nå gikk til Praha, også Mozart, som fikk urfremført Don Juan bare et lite tonesprang unna kirken hvor en av konsertene ble holdt. Konsertene fant sted i to overveldende barokkirker, henholdsvis Cajetankirken, som ligger på vestsiden av Moldau, på vei opp til Prahaborgen, og St. Nikolaskirken, sentralt plassert ved torget i Gamlebyen, rett bak det berømte astronomiske uret.

Det storslagne interiøret i kirkene, og ikke minst akustikken, inspirerte musikere og sangere, og sikkert også et hyggelig antall tilhørere. I Praha er det konserter nærmest over alt hele tiden, så man kunne jo lure på hvem som ville komme for å høre på en flokk amatører fra Europas utkant. Men de kom, mest turister, naturlig nok, men dermed også mennesker fra mange verdenshjørner. Etter en av konsertene opplevde til og med en gruppe korister og orkestermusikere på en restaurant at en gjest fra nabobordet kom bort og takket for konserten. De var kommet helt fra Cape Town, og hadde satt spesielt stor pris på musikken til Buxtehude. Og det hadde de all grunn til, ikke minst det flotte avslutningsnummeret, Alles was Ihr tut.  Det viste seg til og med at det kom tilhører til den andre konserten som også hadde hørt den første, selv om det var det samme programmet. Det er ikke rart man blir fristet til å reise ut til et sted med et så interessert konsertpublikum. Det er man ikke så bortskjemt med på hjemmebane.

praha bevisDet står nok ikke til å nekte at en viktig grunn til suksessen var den medbrakte sopransolisten, denne gang som for to år siden, nemlig engelen fra det høye nord, Guro Lødemel Henriksen. Til stor glede for både orkester, kor og publikum var hun stadig i ilden. Å høre henne i Mozarts Laudate Dominum var en opplevelse langt utenfor det som lar seg beskrive, hun var aktiv i flere av Buxtehudes verk, og, som om ikke det var nok fengslet hun forsamlingen i to arier av Händel, akkompagnert av henholdsvis fløyte og obo, sammen med cello og cembalo.

Å holde konsert i to av Prahas tradisjonsrike kirkebygg er ingen spøk for norske amatører. Men sangere og musikere bar likevel ikke preg av å være tynget av stundens alvor. Det skal dirigenten, Hans van der Meijden, ha det meste av æren for. Sammen med cembalist og kordirigentkollega, Andrea Maini, og vi må også nevne den alltid stødige cellisten Andreas Øhrn på continuostemmen, loset de hele ensemblet trygt gjennom denne minnerike gjesteopptredenen i den storslagne kulturbyen, uten noen nervøsitet å spore.

Så hjalp det sikkert også godt på innsatsen at dette dessuten var en tur med en høy sosial faktor, med godt bidrag fra entusiastiske pårørende i reisefølget.

Dag G. Aasland (ref.)

Konserten ble gjentatt i Arendal Trefoldighetskirke den 18. oktober.

Praha høsten 09 054

Program:

D. Buxtehude:

Kantate Lobet Christen, euren Heiland BuxWV 68

Kantate Erhalt uns Herr, bei deinem Wort BuxWV 27

Kantate Alles was Ihr tut, mit Worten oder mit Werken BuxWV 4

G. F. Händel:

Concerto grosso Op.3 Nr. 4 in F-dur HWV 315

Zwei Arien (aus Deutschen Arien) für Sopran, Continuo und Flöte

J.S. Bach: S

Sonate in g-moll für Flöte und Cembalo BWV 1020

Passacaglia in c-moll, Orgel BWV 582

W.A. Mozart: Laudate Dominum K 339

Merket med: , , , ,