Mozarts Rekviem

Det mest berømte av alle religiøse verk av Mozart, er Requiem (KV 626). Berømt også på grunn av mange myter som finnes rundt Requiem. Året er 1791. I mars spiller Mozart sin Klaverkonsert i B (KV 595), som han hadde komponert i januar samme året. I juni besøker han sin kone Constanze i Baden, hvor han komponerer Ave verum. En måned senere får han et oppdrag av Franz grev Walsegg zu Stuppach. Greven ønsker at Mozart skal skrive et Requiem til minne om hans kone som døde i en alder av 20 år. I august reiser Mozart til Praha. Han har fått i oppdrag å komponere en opera i anledning kroningen av Leopold den II til konge av Bohemen: La clemenza di Tito. Han er under stort tidspress, og det er hans elev Süssmayr som skriver resitativene. I Praha fremfører han operaen Giovanni og fire dager senere premieren av operaen La clemenza di Tito. Tilbake i Wien, i midten av september, fullfører Mozart operaen Die Zauberflöte. Han dirigerer selv premieren. Operaen blir en stor suksess og blir fremført 20 ganger. Arbeidet til Requiem blir forsinket på grunn av de to ovennevnte operaer og på grunn av arbeidet med Klarinettkonserten og Eine kleine Freimaurerkantate.

Fra en felles øvelse på Mozarts Rekviem

Mozart er overarbeidet når han begynner å komponere sitt Requiem. Han er depressiv og har en vrangforestilling om at han er forgiftet. Han blir alvorlig syk og ved sengen blir det hold en øvelse av det ufullførte Requiem. Venner synger sangstemmene, mens Mozart selv synger altstemmen. Han dør den 5. desember omtrent kl. 01.00.

Mozart komponerte selv hele Introitus og nesten hele Kyrie. De seks delene i Sequenz komponerte han i skisser, selv om sluttdelen lacrimosa plutselig blir avbrutt etter åtte takter , like så de to delene av Offertorium (Domine Jesu Christe og Hostias).

I de ufullførte skissene av disse åtte delene har Mozart skrevet alle sangstemmene, en nøyaktig utskrevet basso continuo og en del viktige anvisninger til de akkompagnerende instrumentene. Ingenting fra sluttdelene Sanctus, Benedictus og Agnus Dei er funnet igjen i Mozarts håndskrift, men på grunn av det høye nivået, går man ut fra at det må ha vært noe autentisk material fra Mozart som Süssmayr har brukt i disse delene.

I Communio, sluttdelen, er musikken en gjentagelse av Introitus og Kyrie, som var en tradisjonell praksis i Wiener konsertmesser.

Merket med: , , , ,
Publisert i Konserter

Neste konsert

Konsert med nordisk musikk av:
Halvorsen, Svendsen, Nielsen, Sibelius og Petterson Berger.

I samarbeid med Foreningen Norden

Arendal Trefoldighetskirke: Tors 24. okt kl. 19.
Dirigent: Ola Balstad.

Galleri

dscn0065001 kons-4-nov-028 p1030830 Skapelsen 057 DSC02246-2 DSC02269-2